onsdag 7 juni 2017

SO källkritik


NE.se
NE.se är en kontrollerad och säker källa. Alla texter som skrivs på NE.se skrivs av sakkunniga människor och informationen läses igenom för att se ifall allting är korrekt. Det som är bra med NE är att sidan ständigt uppdateras för lite mer nyare och mer användbar information. Men en nackdel med denna här källan är att det ej står ut något datum på när den uppdaterades eller publicerades. Dock syns det oftast ett årtal på en viss fakta i artiklarna. Det fullkomliga namnet National Encyklopedin och är ett företag med många anställda. Det finns dessutom flera olika delar av NE, bland annat en uppslagsbok och flera ordböcker. Detta uppstod genom ett samarbete mellan ett förlag som heter Svenska sparbanksföreningen och Statens kulturråd 1985. Vilket visar att NE.se har funnits relativt länge och är en väldigt seriös källa. På deras hemsida så skriver de att deras budskap och syfte är att kunna sprida kunskap och jag anser därför att det som skrivs på NE.se är objektivt och neutralt vinklat. NE poängterar dessutom att allt som publiceras på hemsidan är vetenskapligt korrekt, värdeneutralt samt objektivt. Samt skrivs det att det granskas av en redaktion innan det publiceras. NE poängterar även på deras sida att mycket som finns på nätet är vinklat, eller skriver för att påverka läsarna. De försöker visa att de levererar tillförlitlig och objektiv fakta. De vill visa att NE ska vara ett naturligt val för alla när det kommer till att söka fakta. De syftar på att folk ska se NE.se som ett naturligt val när man som elev ska söka upp fakta.

Denna källa riktar sig till mesta dels åt skolor. NE skola, som är en stor och bred källa för oss elever. Källan NE är gratis för elever. Eftersom källan används i utbildningssyfte så läggs det mer press vilket gör att man satsar stenhårt på att kunna få allting korrekt och bra. Man kan se på alla texter att det står vem som har skrivit den, skribenten. Vilket är bra ifall man vill försöka söka upp skribenten och se vem personen är. På de flesta artiklar kan man dessutom välja ifall man vill ha en lite kortare eller en lite längre text, dvs ifall man vill ha en text som fördjupar på ett visst ämne och skriver det detaljerat. Eller en text som är enklare att kunna förstå sig på. Detta gör som sagt sidan väldigt användbar och praktisk.
Eftersom man kan se vem som har skrivit själva texten så kan man söka upp skribenten. Vilket är väldigt bra ifall man vill se vem personen är och ifall den som har skrivit den är pålitlig. Det kan vara bland annat på vad skribenten har fördjupat sig i. Man kan se i vilka områden experterna har fördjupat sig i samt för att underteckna ifall verken tyder på att man är seriös.
Av all fakta som jag har använt mig av från den källan så har allt stämt överens med de andra källor jag använt mig av. Källan är relativt trovärdig men också skriven på ett objektivt vis som ökar trovärdigheten när jag använder mig av den källan i mitt arbete.

Min slutsats är att denna källa är väldigt relevant för detta arbetet då det innehåller information som är bra och pålitligt. Samt den information jag ska använda mig av är väldigt användbar. Även ifall det ej fanns så mycket fakta kring det ämnet jag fördjupade mig i så fanns det väldigt bra fakta skrivet som jag skulle behöva kunna använda mig utav.

Mimers brunn
Meningen med mimers brunn är att elever laddar upp sitt skolarbete för att kunna visa upp det och dela med det med andra på internet. Själv så anser jag att sidan är en trovärdig källa som man kan få nytta av i som sagt elevform och inte av vuxna. Syftet med sidan är väldigt gott, de vill skapa en plattform så att man kan ta del av varandras skolarbeten.
Dock anser jag inte att sidan är objektiv, just för att det är väldigt svårt för en elev att kunna skriva objektivt men också för att alla skolarbeten oftast ej är så enkla att skriva det objektivt.

Jag anser mimers brunn som en icke-pålitlig sida. Just på grund av att de flesta som skrivit artiklarna är elever och ej välutbildade. Men dock skulle jag kunna använda mig utav denna sida till mina framtida arbeten eftersom jag anser att källan är relevant. Den är värd att använda då sidan har lättförståelig information och därför är det enkelt att finna information enklare genom denna sida. Men såklart så kan man använda sig av en huvudkälla som man vet är säker och sedan försöka jämföra med en uppgift på mimers brunn för att se ifall det som står i texten stämmer och om den är vinklad.

Wikipedia
Wikipedia är en fri encyklopedi som även är kallat för wiki. Vilket innebär att vem som helst kan redigera och ändra på texterna som skrivs på Wikipedia. Själva sidan startade den 15 januari 2001 och idag har wikipedia fler än 25 miljoner artiklar och över 280 språk. Detta gör sidan väldigt seriös just eftersom många är involverade . Eftersom det finns flera  Wiki är det mest besökta uppslagsverket på Internet. Wikipedia är en ideellt driven sida och alla intäkter kommer från bidrag, privatpersoner, företag och olika organisationer.

En negativ sak med Wiki är att vem som helst kan publicera artiklar på den sidan. Även jag. Vilket kan göra sidan väldigt osäkert. Men det som är bra med det är att det mesta som står på sidan är sant, ifall det nu publiceras något felaktigt så brukar man rätta de felaktiga artiklar. Men sedan skall man också tänka på att en hel del artiklar som skrivs på sidan kan vara vinklat. Just eftersom det är en hel del privatpersoner som skriver artiklar på den sidan och kan därmed omedvetet skriva på ett vinklat sätt. Man kan därför försöka undvika och förebygga en vinklad text med att jämföra det med lite mer pålitliga källor, i detta fall NE.se vilket jag skulle ha valt. Eftersom den källan är väldigt pålitlig.

Jag anser därför att Wikipedia är en trovärdig källa, till mestadels. Den är även relevant just eftersom den innehåller väldigt mycket information vilket gör det säkert att man hittar användbar fakta. Dessutom så använde jag mig en hel del av wikipedia under arbetets gång. Just eftersom det fanns väldigt mycket fakta på Wikipedia om Iran och Irak kriget. Men för att vara säker så jämförde jag ständigt med NE.se just för att kunna lita på den information som jag använde mig av när jag gjorde arbetet.




2 kommentarer: