tisdag 31 maj 2016

Gympalärare - utvärdering

På vår skola så har vi inte en sån lång rast. Den brukar vara mellan 5-10 min. Och därför är det inte så lätt att röra på sig när man endast har ett par minuter på sig tills nästa lektion. Därför brukar eleverna vistas mer inne i klassrummen för de väntar tills den nästa lektionen ska komma. Därför brukar eleverna använda sig av mobiler för de inte har något annat för sig. Om det nu är ett fint väder så vistas de flesta eleverna ute. Men dock så rör de inte på sig för det är egentligen inte lönt att hämta ut en fotboll på typ 10 minuter och sedan gå in i klassrummen igen. 

Det som skulle kunna behövas är t.ex tillgång till fotbollar, bollar, pingis i varje klassrum. Så eleverna blir motiverade och bara tar ut den och börjar spela när det är fint väder t.ex. Om prylarna inte syns lika bra och man måste låna eller hämta de någonstans så kanske det inte motiverar alla lika mycket. De orkar inte leta efter en boll innan rasten blir slut. Därför skulle man kunna ha redskap i klassrummen så man skulle kunna ta ut de på rasterna. Själv tror jag att de flesta eleverna skulle börja spela pingis t.ex när de ser pingisracket i klassrummen. Man blir mer motiverad då. 

Nej, det behöver man inte. Man kan försöka göra en förändring tillsammans. Men samtidigt kanske man också behöver en Kalle. En person som försöker motivera alla. Det är oftast inte så att en elev kan ändra på det så lätt som Kalle gjorde det. Det är viktigt att ha vänner som också motiverar en. Det kan också göra att man på det sättet vill vara mer delaktig. Dock tycker jag att någon som är utifrån kan göra en större förändring. Den personen ”puschar/pressar” personerna mer. 


Kalles lektioner var bra. Men jag tyckte att han tänkte lite fel när han inte själv delade in de i grupper utan lät de själva göra det. Som t.ex William, så blev han utanför vilken inte var så kul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar