söndag 29 maj 2016

SO analys

A.           Dra slutsatser – gör en analys
När ni är färdiga med er jämförelse av de fakta ni tagit fram om de båda länderna är det dags att dra slutsatser från er undersökning. Vad är typiskt för ett rikt land? Vad är typiskt för ett fattigt land? Vad behöver förändras för att människorna i ett fattigt land ska få bättre livsvillkor? Osv.

Det rika landet som jag hade i min undersökning var Qatar. Qatar är ett av dem rikaste länder. Landet är rikt på grund av oljan. Det är landet med den snabbaste växande ekonomin i världen. Det beror på att oljepriserna har stigit en hel del dem senaste åren. Samt exporterar Qatar även naturgas till utlandet. Naturgasen har blivit en viktigare faktor för både energiförsörjning och ekonomi. Innan Qatar blev rik på olja så fokuserade de dem ekonomiska aktiviteterna i landet med fiske och pärljakt. Efter att den japanska pärlan lanserades i världen så sjönk Qatars pärleindustri. Men under 1940 upptäcktes oljan vilket fullständigt förändrade landets ekonomi. Vilket har gjort till att Qatar är ett av världens mest rikaste land. Landet har samt världens högsta inkomst per capita. En typisk sak för ett i land är att de förbrukar en hel del energi som Qatar i detta fall gör. Energin är bland annat olja samt kol. Den största delen av jordens resurser förbrukas av rika länder.

Skolan i Qatar består av tre stadier. För qatariska medborgare, tjejer och pojkar. Det är obligatoriskt att gå i skolan från 6 till 18 åt. För utländska barn är det till och med tiondeklass. Skolorna lägger stor vikt på matematik, engelska samt naturvetenskapliga ämnen. Vilket Niger inte gör. Niger har till och med brist på lärare och det kostar. Vilket det inte gör i Qatar.

Niger är landet med flest analfabeter i världen. 70% av befolkningen kan varken läsa eller skriva. Lägst är läs och skrivkunnigheten bland kvinnor. Utbildningssektorn har brist på pengar. I landet är det ont om klassrum, material samt lärare. Det leder till att det dessutom är svårt för skolorna att få in pengar, samt att lära ut elever när man har brist på lärare i det landet. Varför det är brist med läraren kan vara för att de själva i landet inte haft tillgång till skolan och därför inte kan lära ut när de inte är utbildade eller kan varken skriva eller läsa. Det förekommer dessutom strejker bland lärare och elever mot uteblivna löner och studiestöd. Drygt 60% av alla barn börjar i skolan. Det är fler pojkar än flickor som börjar skolan. Men dock hoppar de flesta barnen av för att kunna hjälpa familjens försörjning. Drygt 10% börjar på fortsättningsstadiet. Skillnaden med Qatar är att nästan hela befolkningen kan läsa och skriva medan mer än hälften av Nigers befolkning är analfabeter. Niger har inte den tillgång till gratis skola och chansen att kunna läsa och skriva som Qatar har. Utan bristen ligger heller inte bara på att det kostar en hel del att börja i en skola. Utan att det verkligen är brist på läraren i det landet pågrund av att de flesta är analfabeter. Samt att de har brist på läromedel på grund av hur fattigt landet är. På grund av att de flesta barn i Niger inte har tillgång till att gå i skolan så är läs och skrivkunnigheten bland barnen samt vuxna jättelångt i procent. 23,5% hos barn och 15,5% hos vuxna. Qatar så är det 99,1% och hos vuxna 97,7% enligt en statistik från globalis.

Niger består till mestadels av torka samt är det väldigt hett. Landet drabbas av återkommande svår torka. En av världens fd största sjöar som gränsar Niger heter Tchadsjön. Pga torkperioder har det gjort att vattenståndet i sjön har sjunkit enorm och den är en tiondel mindre än den ursprungliga storleken. Detta kan leda till att konkurrensen om vattnet har blivit allt för hårdare. Samt har fiskproduktionen och betesmarkerna försämrats pga mer än 60% av vattnet har försvunnit.

Nigers ekonomi baseras på export av få råvaror och jordbruk. De möjligheterna av ekonomisk utveckling sker av politiska konflikter, höga transportkostnader, ofruktbar mark, brist på kvalificerad arbetskraft etc. Arbetslösheten och undersysselsättningen uppskattas vara hög men statistiken saknas. Strömtillgången i Niger år 2014 14,4% vilket är oehört lite. Vilket betyder att mer än hälften av befolkningen i Niger inte har tillgången till ström. Dock ligger Qatars strömtillgång på 97,7% vilket betyder att nästan alla har tillgång till elektricitet.

Qatar är rikt på den oljan de har. Och naturgas.. Samt att oljepriserna har stigit så har landet tjänat en hel del på det. Den viktigaste exportvaran är oljan. Viktigaste marknaden är Japan, Sydkorea och Indien. Deras olja utgör basen i den qatariska ekonomin och står för hälften av BNP.

Det är en enorm vattenbrist i Niger då vattenbristen ligger på runt 50-60%, dvs nästan halva befolkningen inte har tillgång till rent vatten. Qatar ligger på exakt 100%. Vattnet i Niger är ofta förorenat och det kan leda till att massor av barn dör på grund av att man inte har tillgång till ett rent vatten. Egentligen finns det gott om grundvatten i Niger men problemet är pengarna. Det är en sådan brist på pengar och kunskap och därför förbrukas bara en liten del av det vattnet. Qatar får rent vatten på grund av att de har tillgång med så mycket pengar att kunna få det till rent vatten. Det är inte förorenat.


Det som gör Niger till ett fattigt land är bland annat ekonomin. Befolkningen satsar mest på jordbruket. Sedan är landet så pass varmt att det blir torka, ökenspridning och en hög befolkningstillväxt. Vilket gör att den ekonomiska utvecklingen är en svår process. Landet har massvis med guld och olja som de kan tjäna på men landet har ett dåligt uppbyggt infrastruktur. Dvs att landet inte har de vägar, elektricitet, ledningar, flygplatser för att utnyttja sina naturresurser. Det som skulle kunna utveckla Niger är att börja göra det permanent att alla får rätten till att börja i skolan. Att det inte skall kosta så mycket, kanske inte ens en enda slant. Desto fler av befolkningen som går i skolan desto mer kunskap får de att kunna påverka det landet de bor i. Om flera börjar gå i skolan och utbildar sig desto bättre blir det. Det leder till att det blir mindre brist av lärare. Flera av befolkningen lär sig bättre av hygien vilket hjälper barn att inte bli smittade och få sjukdomar. De får bättre kunskap och vet hur de kan påverka landet så att landet kan bli bättre. Om alla barn blir tvungna att gå i skolan vid en viss ålder och inte får hoppa av så kan det påverka landet enormt. För då sjunker antalet analfabeter i landet. Om alla barn måste gå i skolan så leder det till att de flesta barnen i framtiden har utbildat sig och kan läsa och skriva. Detta gör att i framtiden har mycket utvecklats i landet på grund av dem kunskap de har lärt sig i skolan. Utbildning är jätteviktigt i ett land så att det ska utvecklas. Därför är det super viktigt att kunna ge barnen den rätt att få gå i skolan. Även om det kan hända att de hoppar av för att försörja/hjälpa familjen så måste de få chansen att kunna gå i skolan för att lära sig att skriva och läsa, och att få chansen att fortsätta. För att man ska utveckla landet måste barnen få rätten att kunna gå i skolan de åtta år som det pågår. För att kunna utbilda sig och hjälpa landet. Det är brist på vård och lärare t.ex. Om desto fler elever går ut skolan och läser läkare så blir det mindre brist på läkaren som det var förr pga barnen fick rätten att gå i skolan utan att hoppa av.

Källor:
http://www.globalis.se/Laender/Niger
http://www.globalis.se/Laender/Qatar
https://www.landguiden.se/Lander/Afrika/Niger
https://www.landguiden.se/Lander/Asien/Qatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Niger
http://varldskoll.se/wp/varldens-rikaste-land-vilket-ar-det-rikaste-landet-i-varlden/1932
Utkik geografi
http://indiskaoceanen.se/lander/qatar/
http://www.so-rummet.se/kategorier/samhallskunskap/varldens-lander-samhallskunskap/afrika-samhallskunskap/fakta-om-niger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar