söndag 27 november 2016

Pjotr Tjajkovskij

Pjotr Tjajkovskij var en tonsättare som kom från en medelklassfamilj i Votkinsk (centrala Ryssland) och med rötter i Ukraina. Han föddes den 7 maj 1840 enligt n.s och dog 6 november 1893 enligt n.s, han blev 53 år. Tjajkovskij var en kompositör som också kallas för tonsättare. En person som komponerar musik. Han bodde med sin mamma Alexandra Andrejevna Tjajkovskij och sin far Ilja Petrovitj Tjajkovskij. Fadern var översyningsman för de statliga gruvorna där. Pjotr var det andra barnet i en följd av syskon – hans äldre bror Nikolaj Iljitj föddes 1838, hans enda syster Alexandra Iljinisjna föddes 1842, hans ena yngre bror Ippolit Iljitj föddes 1843 och sist föddes tvillingbröderna Anatol och Modest Iljitj 1850. Tjajkovskij hade redan sedan barnsben visat en musikbegåvning men han började först vid 21 års ålder att ta musiken på allvar. På förslag av sin lärare Anton Rbinstein erböjds han 1866 en tjänst som lärare i harmonilära vi det nyöppnade konservatoriet i Moskva.

Tjajkovskijs musikaliska utbildning var strikt akademis och byggde på en västeuropeisk grund. Efter tolv år som lärare vid konservatoriet så ägnade Tjajkovskij resten av sitt liv till att komponera. Han hade inga stora ekonomiska problem men ota under psykiska störningar som orsakade av hans homosexualitet. Till exempel ett kort och misslyckat äktenskap samt ett halvhjärtat självmordsförsök och en märklig relation till mecenaten och mångåriga brevvännen som han hade. Som hette Nadezjda von Meck från (1831-94), som han aldrig hade träffat personligen.

Den 6 november 1893 enligt n.s, nio dagar efter succépremiären på den sjätte symfonin så avled Tjajkovskij i Sankt Petersburg. Den ”officiella” dödsorsaken var från första början kolera, han hade antagligen ha ådragit sig genom att dricka förorenat vatten några dagar tidigare. Men det dröjde ej länge förens det började dyka upp idéer om självmord. Det var många gissningar såsom: Hur kunde Tjajkovskij har varit så dum att han hade druckit vatten som ej hade kokats samtidigt som en koleraepidemi som härjade den staden på den tiden?

Flesta konspirationsteorier grundar sig att kompositören var homosexuell, vilket han gjorde allt för att försöka dölja. En berömd hypotes som presenterade så sent som 1979 gick ut på att Tjajkovskij dömdes att begå självmord för att en sluten grupp som var hans f.d skolkamrater. Som möttes i en hedersdomstol för att avgöra hur det faktum att kompositören hade gjort olovliga närmanden mot en ung man skulle bemötas. Tjajkovskij acceptera domslutet och därefter tog han sitt liv. Förmodligen genom att svälja arsenik.

Men det finns inga belägg för hypotesen, inte heller att Tjajkovskij skulle haft idén att ha tagit sitt liv på order av tsaren, eller att ha skulle ha begått självmord till följd av en personlig livskris. Det finns dessutom hypoteser på att koleradöden i sig var ett självmord, till följd av olycklig kärlek.

Tjajkovskijs repertoar är så pass populär vilket ej är konstigt. Han förmådde kombinera svepande, kolossala orkesterljud med en direkthet och en lättillgänglig melodik som etsar sig snabbt fram i minnet. Hans mest välkända verk är hans tre baletter. Som de alla tre tillhör de tio mest framförda klassiska baletterna än idag. Svansjön 1877, Törnrosa 1890 och nötknäpparen 1892. Hans mest kända melodier är den som inleder andra akten ur Svansjön. Kompositörens kärlek för melodier kommer fram tydligt, dvs hans förmåga att orkestrera och färglägga så att det starka melodiska materialet kommer till sin rätta. De flesta verk som Tjajkovskij har skapat är bekännelsemusik där han berättar om sig själv. Om sina känslor och om sitt problemfyllda liv. Ett expempel på ett verk han har gjort är var åt Nadezjda von Meck som var Tjajkovskijs beundrarinna. Hon beställde flera verk från honom och gav honom ett årligt underhåll på 6000 rubel i runt 14 år så att han kunde ägna sin tid åt kompositionen. Men dock fanns det ett villkor. Att det aldrig skulle träffas. Som ett tack gjort Tjajkovskij sin fjärde symfoni ”Min bästa vän” 1877 åt Nadezjda von Meck.

Romantiken:
Romantiken och den musik som skrevs då har i detta fallet inget med kärlek att göra. Utan är ett estetiskt koncept som har fått sitt ursprung genom konsten och litteraturen. Romantiken varande ungefär mellan 1815 och 1910.

Musiken i romantiken beskrevs på olika sätt. Att det blev en friare form och design. Dvs att man gav form åt en musikaliskt stycke ej handlade längre lika mycket om att följa just ett recept. Utan att det blev mer personligt att ge utrymme åt mer intensiva musikaliska känslouttryck.

Under romantiken blev melodierna mer lyriska och rörliga än förut. Melodier under klassicismen tenderade sig att röra sig huvudsakligen stegvis, ton för ton. Men under romantiken så blev intervallen och hoppen större. Det blev större orkestrar, det tillkom allt fler instrument under romantiken och orkestrarna växte.

Pjotr skrev en ouvertyr = ett kort instrumentalt stycke som oftast är för orkester som spelar som öppning till bl.a musikteaterilska verk. Som heter 1812. Nikolaj Rubinstein hade beställt verket inför en konst och handelsutställning år 1882. Men Tjajkovskij var inte inspirerad för uppgiften och skrev, “Ouvertyren kommer att vara mycket hög och bullrig, men jag skrev den utan några varma kärlekskänslor och därför kommer den troligen inte ha några konstnärliga värden”. Hans verk 1812 ät till minna av den misslyckade franska invasionen av Ryssland och Napoleon den 1s förödande reträtt. Stycket är bl.a mest känt för sekvensen med kanoneld som ibland vid utomhusförande spelas med riktiga kanoner.

I det stycket framförs det med en mängd av instrument, flöjter, oboer, klarinetter, fagotter, tuba, trumpeter altfioler, fioler cellos, cymbaler, tamburin och triangel. I vissa fall även riktiga kanoner. Dessutom finns det ett tydligt händelseförlopp i 1812. Själva stycket börjar väldigt dystert och hopplöst med bara fioler och cellos. Därefter försöker Frankrike att invadera Ryssland och då blir musiken mer dramatisk. Därefter för man ett kanonskott som hörs genom ouvertyren.

Tjajkovskij var en romantik kompositör och romantikens slagord var fantasi, känsla, upplevelse och längtan. Under romantiken hände det mycket  världen, flera revolutioner och industrierna ökade. Man ville komma ifrån verkligheten och hitta den sanna människan och visa uttryck för känslor.

Romeo och Julia är en fantasi-ouventyr som är skriven av Pjotr Tjajkovskij. Den bygger på Skahespears pjäs med exakt samma namn. Själva kompositionen är skriven i sonatform. Sonatform= att det finns tre olika delar, den första och sista delen är likadana. Man börjar först med att presentera huvudtema och sedan ett sidotema och tillslut en slutgrupp = första delen. Sedan i andra delen så bearbetar man huvudtemat och en övergång för att kunna komma in på den sista delen som är likadan som den första. Flöjten symboliserar Julia och engelska hornet symboliserar Romeo.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar