onsdag 9 november 2016

Gymnasie analysering

Spyken
Lärartäthet: 13,9
Erbjuder dator/surfplatta: ja
Snittbetyg: finns ej på sida
Värdebärande ord: Vår målsättning är att vi tillsammans ska skapa förutsättningar som ger dig kunskap, kompetens och positiva erfarenheter för framtiden!
Info om utbildningen: På Spyken finns det fyra program Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Humanistiska programmet och Estetiska programmet.

Lars Erik Larsson
Lärartäthet: 10,9
Erbjuder dator/surfplatta: nej
Snittbetyg: finns ej på sida
Värdebärande ord: Vill du ha en naturvetenskaplig eller samhällsvetenskaplig utbildning med bred behörighet till högskolan och samtidigt en kvalificerad musikutbildning under hela gymnasietiden?
Då är Lars-Erik Larsson-gymnasiet något för dig - den lilla skolan med de stora framtidsmöjligheterna!
Info om utbildningen: Lars-Erik Larsson-gymnasiet är en fristående gymnasieskola som erbjuder Naturvetenskapligt program (NA), inriktningarna naturvetenskap och naturvetenskap & samhälle med musik som speciell profil.

Jensen gymnasiet
Lärartätheten är 16.9
Ja man får en dator när man börjar på skolan, en Google Chromebock
Snittbetyg: ?
Värdebärande ord: JENSEN gymnasium i Lund slog upp portarna 2009 och vi är en populär skola som ligger i ljusa lokaler med fem minuters promenad från Centralstationen. Väljer du JENSEN gymnasium kommer du att ha tre roliga och utmanande år framför dig! 
Inriktningar: Ekonomi, samhälle och handel-administration

1.         3/3 skolor skriver att deras skolor ligger centralt, de beskriver även hur deras skolmiljö är, tex beskriver Jensen att deras lokaler är ljusa. De skolor som lånar ut dator/surfplatta nämner även det. 

2.         Skolorna gör reklam om utbildning och lärare mer, medans reklam för tex tele2 handlar mer om deras produkter. Dock använder en del skolor datorer och surfplattor som lockbete, vilket de båda typerna av reklamsidor har gemensamt. 

3.         Tidningar är den största kanalen för gymnasiereklam efter webbsidor. Det finns även affischering, tex på bussar. 

4.         Det kan vara bra att en del av skolpengen går till marknadsföring, men när det börjar handla om avgörande summor pengar så går en varningsklocka igång för mig för det innebär, för mig, att skolan inte är tillräckligt bra för att dra in elever på normalt vis att dem måste locka dem på andra sätt. 

5.         Jag tror att det innebär att eleverna pratar gott om skolan till deras umgänge, vilket är den största anledningen till att nya elever börjar på skolan. 


6.         Det skulle enligt mig bli svårare, då man inte vet så mycket info om de olika skolorna vilket skulle kunna bidra att man inte väljer den skolan då man är osäker på vad den erbjuder. Det hade ju dock kunnat göra det enklare på ett sätt, eftersom man kanske hade haft mindre saker att välja mellan då man kanske utesluter skolor man inte vet mycket om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar