söndag 11 oktober 2015

Mediafrågar

1.    Förklara vad medier är med egna ord. Ge exempel på några medier som du själv använder.
Medier är informationskällor. Media är kanaler för underhållning och information. Det används av alla i princip. Jag använder mig av bland annat sociala medier. Som facebook, instagram osv. Dessutom kollar jag på nyheter vilket är media.

2.    Medierna kallas ibland för den tredje statsmakten. Vad menas med det?
Statsmakt 1 är regeringen, statsmakt 2 är riksdag och statsmakts 3 är media. Media kallar sig statsmakt och en stor sak inom statsmakten är censur. Det vill säga att man kontrollerar allt som skrivs och ses i tv. Om man nu för en intervju och den som blir intervjuad inte håller med och inte vill ha med sitt namn med i själva intervjun har personen rätt till att bli censurerad. Att censurera betyder också att granska. I länder där det finns diktatur så skrivs dem nyheter som finns i tv av dem. Man kan inte skriva om allt för att det är ett land med diktatur.

Inom media brukar man granska politikerna. De granskar vad som är rätt och fel. Media granskar även kändisar, skolor, sjukhus och alla företag, osv.

3.    Vår press- och yttrandefrihet är en viktig del av vår grundlag. Ge tre argument för varför det är så.
 I många länder så kan man få straff över hur man tycker och tänker. Men inte i Sverige. I Sverige kan vi säga och tycka om vad vi vill utan att någon ska straffa oss. Det är en frihet med att säga och föra fram sina åsikter utan censur.

Om man inte skulle kunna tycka och tänka i detta land så skulle det vara så mycket tråkigare och dåligare. Vi skulle ha levt i ett samhälle med diktatur där ingen skulle kunna föra fram sina åsikter.

Om man skulle ha blivit uppväxt i ett samhälle med diktatur så skulle eleverna i skolan aldrig lärt sig om demokrati. Utan bara om diktatur för att föra fram diktaturen och säga att det är ”bra” att leva i ett sådant samhälle. Man skulle helt enkelt trott på vad läraren sagt. Vilket betyder att dem tycker att dem bor i ett samhälle. Men egentligen är dem så instängda att de flesta inte vet hur det är att leva i ett land med demokrati. Därför har man inte lärt sig om det kritiska tänkandet. Om man går emot regeringen så råkar man illa ut.
  
4.    Vad gör Allmänhetens Pressombudsman? Varför är det en viktig uppgift?

Det dem gör är att dem granskar pressen och om man på något sätt känner sig kränkt och orättvist behandlad i en tidningspublicering så kontaktar man dem. Detta är då press- och yttrandefriheten om du känner dig kränkt pågrund av ditt kön, etnicitet, sexuella läggning, religion och funktionsnedsättning. Det leder till att tidningen kan betala bötesbelopp. Om inte tidningen vill betala det så är det den ansvarige utgivaren som måste göra det. Det är eftersom att det är den ansvarige utgivaren som har uppgiften till att garantera att tidningen gör rätt. För varje gång som tidningen fälls så måste tidningen be om ursäkt.

6.    Förklara vad nyhetsvärdering är för något och hur det går till.
En nyhetsvärdering är vilken nyhet man avgör som ska hamna med i en tidning och vilken placering den ska få i tidningen. Det ingår också hur stor nyheten ska vara och själva utrymmen. En viktig sak inför en nyhetsvärdering är också vad som är intressant för oss att veta. Vilken nyhet som är ”inne”. Vi intresserar ibland om platser nära oss. Men även i andra länder. Men om det händer en stor sak i Sverige så ger vi mer uppmärksamhet till den nyheten. Därför väljer man oftast sätta den största händelsen och den nyheten som har blivit mest uppmärksammad först.

7.    Varför är det viktigt att det finns många olika tidningar och tv- och radiokanaler med olika ägare?
Eftersom att om man ska se om en tidning eller nyhet till exempel är pålitlig så är det bra att det finns olika ägaren vid varje tidning som finns. Dem flesta tidningarna är partiska. Det vill säga att dem flesta tidningarna håller vid en viss parti och därför säger dem det som är bra med just det partiet. Om det fanns bara en tidning som var partisk så skulle det inte varit en tidning alla skulle vilja läsa. Därför är det bra att dem flesta tidningarna inte tycker lika.

8.    Vad är public service-bolagens uppgift?
Public service bolagen är Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och Utbildningsradion (UR). Deras uppgift är att göra reklamfria program för alla som bor i Sverige. Oavsett var du bor i landet eller vart din bakgrund är ifrån. Deras uppdrag är att locka mindre grupp tittare till saker och program som alla inte lyssnar på. För dem nationella minoriteter. Men dem visar också breda underhållningsprogram såsom melodifestivalen etc. Public service är också tillgängligt i andra länder, några public service är bland annat BBC.

10.  Nämn några fördelar och några risker med internet.
Risken med internet är att man kan råka ut för internetmobbning. Att bli kränkt via nätet är något som händer väldigt ofta varje dag. Ungdomars liv är en stor del utav internet och det är en väldigt stor risk att man kan råka ut för det.
Andra saker är också att om man ska hitta fakta eller nyheter så vet man inte heller hela tiden om den är pålitlig eller inte. Det är inte bara nyheter som kan vara opålitliga utan allt möjligt. Därför är det svårt att hålla med en nyhet på internet som kan vara ganska tvekande med en tidning som kommer ut till affärer såsom Metro, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet etc. Alltid när något på internet publiceras så är det en stor risk att allt sparas ett långt tag i alla fall. Eftersom att de flesta tidningarna är partiska så blir det betydligt bättre för att dem alla har inte samma ägare. Om det var samma ägare så skulle det vara betydligt svårare att lita på det som står i nyheten.
Fördelarna med internet är att man får och hittar information mycket smidigare. Man kan smidigt och lätt få kontakt med folk över världen. Dessutom att man blir jättesnabbt uppdaterad med nyheter för att dem inte trycks först utan bara publiceras på nätet på direkten. En stor fördel är att när man ska se om en nyhet är pålitlig så jämför man med dem opartiska nyheterna för att se vilket som stämmer bäst.

11.  Låt oss säga att du vill lägga upp ett roligt klipp på din blogg. Vad måste du tänka på innan du gör det? Använd följande begrepp i ditt svar: upphovsrätt, ansvarig utgivare, Creative Commons, netikett, fildelning.
Om det är min egna video så behöver jag inte tänka på något speciellt. Bara att jag ska tänka om jag vill publicera den och om någon får använda den och sprida den. Om jag däremot lägger ut videon med ett ©-tecken så får inte någon använda den eftersom det betyder att man inte har rätten till att ta den, använda den, spara den eller sprida den. Det är helt enkelt kopieringsförbjudet. Om jag har lagt ut det videoklippet och det på något sätt kränker en person på något sätt så är det den ansvarige utgivaren som blir stämd. Innan man ska lägga ut något på internet så bör man tänka netikett.
Om en person kanske frågar upphovsrätten om den ändå får använda den och upphovsrätten säger nej men du ändå gör det har du gjort en illegal fildelning.

12.  Reklam, PR och propaganda är alla olika former av påverkan, men vad är det för skillnad mellan dem?
Reklam är oftast att företag som vill locka till sig kunder för att vara med eller köpa någon produkt till exempel. Hos ungdomar är det förbjudet att få reklam hem till sig. Bara målsman kan få det och dem som är myndiga. Vi får inte reklam för vi är inte myndiga. SVT 1 och SVT 2 får inte rikta någon reklam till barn eftersom SVT är public service.

Skillnaden med dem två är att propaganda oftast vill bara få dig att tycka om något. Inte att locka dig till att t.ex köpa något. Utan att låta dig bli intresserad och tycka samma sak som till exempel en viss parti. Propaganda är oftast mot en politisk riktning. När dem ska försöka locka till folk så brukar dem inte hitta på någon lögn utan de gör sina argument mycket överdrivnare vilket lockar till flera folk. Propaganda är att man säljer en åsikt. Alla dem politiska partierna använder sig utav propaganda. Propaganda är inte bara mot ett politiskt parti utan det kan också handla om t.ex den globala uppvärmningen. Att man ska propagera för.
PR brukar försöka att påverka folk. Genom media oftast. Dem vill få ett gott rykte från folket och en bra relation. Det kan innebära att en bloggare sponsrar något på sin blogg som får läsaren att köpa det. PR vill att en kändis ska se bättre ut på media än den är i verkligheten. Det ska bildas en positiv bild utav personen som samarbetar med public relations. Dem ska få den goda bilden för att tjäna så mycket som de kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar